Social Media Wedding

Vill du ta ditt bröllop online, men vet inte hur? Vi har kikat närmare på hur det fungerar att tillgängliggöra sitt bröllop på sociala medier och forskat kring allt från bröllopshashtags till varför man bör ha en Maid of Social.

Text: Malin Engelbrektsson Foto: AdobeStock.com

En del blivande brudpar vill att deras stora dag ska vara en intim och privat angelägenhet med familj och ett litet antal vänner och kanske en närvarande professionell fotograf. Men bröllopsdagen är en av de största dagarna i livet och för många har det blivit allt viktigare att dokumentera den även direkt online och på så vis även låta fler människor få ta del av den; som de där kusinerna som aldrig kunde komma eller mostern som bor i Paris. I denna artikel får ni läsa på vilket sätt man kan föreviga sitt bröllop, inte bara med hjälp av en professionell fotograf, men också online.

 

Det händer att bröllopsfotograferna idag också brukar ta bilder med mobilen som de under dagen skickar till brudparet så de kan uppdatera sociala medier. Detta är något som blir allt vanligare och brudparet uppskattar det väldigt mycket.

 

Integrera sociala medier

Att göra en egen hashtag för bröllopsfester är knappast något nytt – men ett bra tips är att skriva med hashtagen redan i inbjudan. På så vis kan ni lägga upp bilder under hashtagen som visar förberedelserna inför festen. Gästerna kan sedan lägga upp bilder på hur de tar sig till festen, väljer kläder eller slår in presenter.

 

– Instagram är ju det största forumet som används just nu och mer eller mindre alla har en egen hashtag på sin bröllopsdag som ofta är med redan i inbjudan för att gästerna ska kunna börja tagga inför bröllopet.

 

Många bygger en hemsida till sitt bröllop där bilder inför bröllopet kan dyka upp och sedan kan ni lägga alla bilder från er anlitade bröllopsfotograf där så att gästerna kan få tag i dem efteråt, det brukar vara uppskattat.

Och vill ni inte bjuda in hela världen till ert bröllop utan bara dela allt med dem som är på plats och dem som inte kunde komma har det börjat dyka upp appar på marknaden där alla gästerna kan logga in och fota och dela hela kvällen.

 

Maid of Social

Att ha en Maid of Social innebär att ni utser någon (bröllopsfotografen eller en särskild gäst) som under själva bröllopsdagen ansvarar för att dokumentera och publicera dagen online direkt via sociala medier. Det här är något som blivit populärt i USA men som är nytt på den nordiska marknaden. Har ni en Maid of Social på ert bröllop är det bra att ge ut tydliga önskemål och direktiv.

– Istället för att be denne om de kan ”fota lite” så förtydliga vad ni vill att denne dokumenterar och att denne har ett ansvar under bröllopet som Maid of Social.

 

En bra bild för sociala medier är den som är i stunden (och tänk på att bilden ska publiceras online i nästan samma ögonblick som den tas). I dag kan du redigera och klippa bilder direkt i mobilen, så du kan förändra och förbättra de bilder du vill i efterhand, det viktiga är att fånga stunden och känslan.   

– Att välja stunder är svårt. Några nyckelpunkter är vid vigseln när brudparet dyker upp, när löften avges, ringar byts och första kyssen kommer strax därefter. Sedan är brudskålsminglet ett perfekt tillfälle att föreviga gästerna och även alla talare och kramarna med brudparet efter talen, detta glömmer många dokumentera.

 

Den som ansvarar för sociala medier bör tänka på att det finns en röd tråd i fotograferandet – att man täcker de stora momenten under dagen och hela tiden uppdaterar de sociala medierna. En Maid of Social ska, likt den professionella bröllopsfotogragen, endast syssla med detta och inte ha andra uppgifter eftersom det kan störa dennes flow. Att fota med mobilen fungerar, men när det blir mörkt och bilder ska tas inomhus klarar ofta mobilen inte av att ta bra bilder. Finns det en bättre kamera med möjlighet att ladda upp på sociala medier från kameran så är det att föredra.

 

– Maid of Social bör ha erfarenhet av sociala medier och kunskap att ta bilder, redigera dem i mobilen och snabbt publicera dem online.

 

Till blivande brudpar som i denna stund planerar sin stora dag; hur kan de skapa inspiration online?

– Bygg upp en stämning med bilder från förberedelserna redan från dag ett och ha samma hashtag på förberedelserna som på bröllopsdagen. Folk gillar att följa projekt från början till slut, dessa bilder kan även vara ovärdeliga till bröllopsalbumet.

 

Hur blir man en all star med sin bröllopsvideo eller sitt frieri?

– Professionella bröllopsfilmer har väldigt stor spridning och här är det värt att investera i en proffsfotograf som kan hantera video. Be sedan fotografen redigera klippen, sätta ihop det till en härlig film och lägga på lite musik. Det skapar alltid en skön stämning och en romantisk känsla som följare gillar och blir ett fint minne för brudparet och dess nära och kära. Det finns många spektakulära frierier på nätet som man kan få inspiration av men det viktigaste är att det blir ett minne för livet för paret.

 

Vad händer efter bröllopet?

– Gör ett galleri på Facebook eller en hemsida där du samlar noga utvalda bilder. Välj ut de bästa bilderna både från er professionella bröllopsfotograf och er Maid of Social. Det samlade galleriet ska vara en resumé av bröllopet och därför i första hand visa de mest viktiga ögonblicken.

 

5 tips till bröllopsfesten

  1. Skapa en bröllopshashtag. Ta tillvara på dina gästers foton och skapa en unik hashtag som ni sedan ber era gäster att använda. Ni får då era kort samlade på ett ställe och det är lika lätt för gästerna som för er själva att se på bilderna från er stora dag.

  2. Uppmuntra bröllopsgästerna. Be dem använda sina mobiler och ta kort på såväl er som brudpar som bordsgrannen. Gå gärna ut med information om detta redan innan vigseln eller om ni till och med nämner det på bröllopsinbjudan. 

  3. Placera skyltar i lokalen som visar vilken hashtag ni valt till bröllopet. Se till att inte missa några roliga bilder från er tillställning om ni vill att gästernas Instagrambilder samlas under samma hashtag. Sprid ut skyltarna på borden, i baren, vid ingången eller vid dessertbordet.

  4. Skriv ut användarnamn. Inkludera era Instagram-användarnamn så gäster som kanske inte följer er eller haft appen innan kan lägga till er.

  5. Vad är okej? Se till att informera gästerna om vad som är okej att posta online om ni vill hålla er inom specifika ramar och riktlinjer.

 Så skapar du en bröllopshashtag

  • Använd era namn. Det gör det lättare för gästerna att komma ihåg taggen, vilket innebär att fler kommer använda den.

  • Använd nummer och siffror. Om du och din partner har vanliga namn ta hjälp av året eller datumet ni gifter er på. Det kan finnas en hel del #ElinochMarcus i världen, men ni kommer förmodligen vara de enda #ElinochMarcus170716.

  • Dubbelkolla. Innan hashtagen skrivs ut på inbjudningarna, gör en snabb koll så att det inte redan finns en likadan tagg.

LÄS MER


Håll koll på oss