10 tips – så maxar ni bröllopsfesten!

Att planera bröllopsfesten är otroligt härligt – här finns det tips och råd kring hur ni kan göra bröllopsfesten oförglömlig för era gäster. Läs vidare för mer inspiration!

Text: Sara Åhlström Foto: Adobestock.com

  1. Något som kickar igång festen

Middagen är slut, tårtan är uppäten och gästerna är trötta efter den långa, men trevliga, middagen. Nu behöver ni något som kickar igång festen och peppar igång gästerna igen. Låt toastmaster säga något kul, sätt på en speciell låt, eller bjud alla på en drink med tomtebloss för att visa vad som gäller!

  1. DJ eller liveband

Det bästa sättet att få igång festen är med riktigt bra och upplyftande musik. Så hyr in en DJ, liveband eller sätt på en riktig nostalgi-spellista med alla era bästa låtar på. Det gäller att få igång gästerna rätt snabbt – annars kan det lätt bli som på skoldiscot när man var liten. Det vill säga det tar några timmar innan man vågar sig fram till mitten för att dansa… Ett tips är att ni ber till exempel brudtärnorna och era kompisar i förväg om att vara de som drar igång gästerna och börjar dansa på en gång när ni går in i festlokalen. Så fort några har börjat dansa brukar resten hänga på automatiskt.

  1. Mellanakt

Precis som i Melodifestivalen krävs en mellanakt under en riktigt bra bröllopsfest. Det här blir ett kort tillfälle för gästerna att få lite frisk luft, kanske nyktra till om det behövs, och bara allmänt få prata lite med alla, bort från den höga musiken. Är det sommar? Gå utomhus och njut av den friska luften.

  1. Rätt musik

Det absolut viktigaste på en bröllopsfest är att gästerna har kul. Så hur får man en riktigt lyckad bröllopsfest? Jo, med rätt sorts musik! För att både mormor Berith och 18-åriga kusinen Anton ska ha kul är A och O när det kommer till musik: variation! Det vill säga gör en spellista med låtar som tilltalar allas smaker. Blanda gamla godingar som Elvis Presley tillsammans med Avicii.

  1. Underhållning

Har ni en slant över från er bröllopsbudget? Satsa på underhållning på bröllopsfesten! Bjud in en danslärare som lär gästerna att dansa salsa eller bugg, eller boka en komiker som kommer och kör en halvtimme stand-up comedy. Garanterat en succé bland gästerna.

  1. Det lilla extra…

Vad är det hemliga tricket som gör att det här blir ”årets fest som alla pratar om”? För att festen verkligen ska bli oförglömlig gäller det att bjuda på det lilla extra som gästerna inte alls förväntar sig. En överraskning mitt i festen! Vad sägs som att ni som brudpar bjuder på en liten show? Öva in en rolig låt, byt om och uppträd helt plötsligt när er låt kommer upp. Eller har ni tillgång till ett extra rum? Låt rummet förbli hemligt under kvällen tills det att ni är redo – när det är dags öppnar ni dörren, eller drar ner skynket. Här kanske ni har en stor buffé med mat och drinkar, ett casinorum eller whiskey- och ciggarrum.

  1. Fotobås

En annan sak som får er fest att leva vidare, länge efter att den faktiskt tog slut, är bildbevisen! Att hyra ett fotobås kvällen till ära, fullproppad med rolig rekvisita i form av roliga mustascher och peruker är ett absolut måste om ni vill få en massa smaskiga bilder från kvällen (nu snackar vi mormor Berith som får feeling och sitter med en rosa peruk).

  1. Glöm inte maten!

En viktig sak som ni inte får glömma är att servera någon form av mat under festen. Det här håller era gäster pigga och mätta, och framför allt ser maten till att ingen blir för onykter. Det behöver inte vara sådan avancerad mat. Tänk hellre pizza och minihamburgare än massa krångliga rätter. Finmaten hör till bröllopsmiddagen, nu är det festmat som gäller.

  1. Fyrverkerier

Finalen på festen! Bjud på ett spektakulärt avslut på kvällen. Fyrverkerier blir ett fint sätt att sluta er fantastiska dag på. Glöm inte att ta en massa kort och selfies, det blir fina och speciella bilder framför ljuset på himmelen. Ett tips är att ha ett litet bord utanför lokalen med engångskameror stående.

  1. Bröllopskoordinator

Är du trött på allt vad planering heter, och har redan suttit i flera månader med att planera själva bröllopet? Ett tips är att anlita en bröllopskoordinator. Du behöver inte anlita en sådan för hela dagen om du inte vill, utan kan ta hjälp vid enbart en del av bröllopsdagen. Kanske är det här något ni gärna vill ha hjälp med? Tveka inte att ta kontakt med en bröllopskoordinator nära dig.

 

LÄS MER


Håll koll på oss